Vnímání vlastních schopností je vždy subjektivně zabarvené, ať již v pozitivním smyslu, kdy se přeceňujeme, tak v negativním smyslu, kdy se podceňujeme. Nová studie vědců z university v americkém Ohiu ukázala, že myslet si, že jsme dobří v matematice, a být dobří v matematice, jsou dvě naprosto rozdílné věci.

Jeden z pěti lidí, kteří tvrdí, že mají špatné výsledky v matematice, má v objektivních matematických testech výsledky v horní polovině. Jedna třetina lidí, kteří tvrdí, že jsou dobří v matematice, ve skutečnosti skórovali v dolní polovině. Liší se tak subjektivní matematická gramotnost od objektivní matematické gramotnosti.
„Někteří lidé se sami zařazují do špatné kategorie, protože ve skutečnosti nevědí, jak moc jsou dobří, když čelí tradičním matematickým testů,“ komentovala tyto výsledky spoluautorka studie Ellen Petersová, profesorka psychologie na Ohio State University.