Tritón, přezdívaný Diabolus in Musica neboli „Ďábel v hudbě“, je akord opředený tajemstvím. Ve středověku a renesanci jej označili za tak zneklidňující, že ho katolická církev zakázala. Disharmonický souzvuk se natolik vymykal tehdejšímu ideálu krásy a řádu, že byl označen za dílo ďábla. Proč byl vnímán jako hudební brána k chaosu a duchovnímu úpadku?
Středověkými chrámy znějí jednohlasé Gregoriánské chorály vystavěné přesně podle pravidel harmonie, někteří v nich hledají vesmírný řád. Cílem hudebních děl je oslava Boha. Lidé se upínají k nadpozemskému životu a k setkání s Bohem po smrti. Směřuje je k tomu církev. A když na hudební scénu gotických chrámů šplhajících k nebi a k Bohu přichází druhý hlas, opět jej svazují přísná pravidla. Cíl? Dokonalý soulad, libozvučnost. Ten pro středověké ucho představují primy, kvarty, kvinty a oktávy. Jde o odstupy mezi dvěma tóny, které v jednu…