Pokud jednoho dne vyschnou zásoby ropy nebo dojde k celosvětovému blackoutu, bude nejspíš jedinou možností dopravy právě parní pohon. Ten potřebuje „jen“ uhlí a vodu, zato ale v ohromném množství. Prozkoumejte společně se SVĚTEM NA DLANI, jak takový parní stroj funguje.

Parní lokomotiva vládla světové dopravě více než 100 let. Bylo to na svou dobu vrcholné technické dílo. Základní princip je přitom naprosto jednoduchý: parní lokomotiva využívá k pohybu síly vodní páry – úplně stejné síly, která nadzvedává pokličku hrnce s vařící vodou. Aby taková pára vznikla, je zapotřebí voda a oheň pod kotlem. Přikládá se uhlím.

Kdy praskne kotel?
Vařící voda v kotli má pod tlakem teplotu vyšší než 100 °C (například při tlaku 5 atmosfér dosahuje 151 °C. Bezpečnostní ventil zajišťuje, aby parní kotel přetlakem nevybouchl, když topič přiloží moc uhlí. Strojvůdce často topičovi otvíral a zavíral dvířka…